zaterdag 12 september 2009

2002 Cumenu

"Cumenu" Kunstmenu op scholen Bergen op Zoom

De meeste leerlingen van basisscholen in Bergen op Zoom krijgen vanaf komend schooljaar een flinke brok cultuur te verwerken. Tot nu toe hebben namelijk eenentwintig van de achtentwintig basisscholen zich opgegeven voor het zogeheten kunstmenu. De gemeente Bergen op Zoom is dit jaar gestart met het project 'Cumenu', waarbij zestien instellingen gezamenlijk één cultureel aanbod aan scholen presenteren waarop de scholen dan naar wens kunnen inschrijven. Zo loopt de informatie naar scholen toe gestructureerd en kunnen zowel de scholen als de instellingen beter hun activiteiten plannen. Deelnemende instanties zijn onder meer de bibliotheek, Cinema Paradiso, Regionaal Historisch Centrum, Arsis, Markiezenhof en de Taaldrukwerkplaats. De zestien willen scholen op elk terrein wat te bieden hebben. Zoals op het gebied van kunsthistorie, dans, literatuur, muziek en theater. Scholen bepalen zelf wat ze uit dat aanbod nemen. Ze kunnen hun eigen menu samenstellen. Inschrijven voor dit Cumenu kan nog tot en met april. Tot nu toe hoeven de instanties niet te klagen over belangstelling van scholen. Meer dan twintig hebben zich al aangemeld. Een gemeentewoordvoerder verwacht dat voor april ook de overige scholen interesse zullen tonen.(BN / DE STEM 16-03-2002)

Cumenu

Samen met een groot aantal culturele instellingen is de afgelopen tijd gewerkt aan een educatief programma voor de basisscholen in onze gemeente. Vanaf september 2002 kunnen deze scholen gebruik gaan maken van het 'cumenu'. Dit is een systematiek, waarbij alle leerlingen uit het basisonderwijs (4-12 jaar) kennis maken met een aantal verschillende kunstdisciplines. Muziek, dans, beeldende vorming, theater, literatuur, cultuurhistorie en audio-visueel zijn de onderwerpen die aan bod komen. Voor scholen een ondersteuning op het gebied van kunst- en cultuureducatie en voor instellingen een manier om samen aan een kwalitatief hoogstaand product te werken. Voor kinderen van groep 1-2 staat de discipline dans centraal. Zij bezoeken een voorstelling in 'De Maagd', er komt een dansdocente van het CKB op de eigen school. Kunstuitleen Artotheek 18 verzorgt het project 'Dansende lijnen' en er wordt ook nog een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Al deze activiteiten worden gekoppeld aan de genoemde discipline. Zo volgt elke groep gedurende het schooljaar een eigen cultuurprogramma. De aanvankelijke titel kunstmenu is vervangen door cumenu, daar de nadruk vooral ligt op cultuur. Samen met vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en vanuit de instellingen wordt na de start in september gezorgd voor een duidelijke balans tussen het aanbod van de instellingen en de vraag uit het onderwijs. Om een en ander niet onopgemerkt van start te laten gaan wordt gedacht aan een ludieke activiteit, waarbij alle deelnemende kinderen zullen worden betrokken. Met het cumenu bieden we in onze gemeente in elk geval alle kinderen de mogelijkheid om kennis te maken met de vele aspecten van kunst en cultuur. (Informatie uitgave CKB mei 2002)


Massale opening van Cumenu

Voor de opening van het Cumenu worden er maandag 26 augustus zo'n vijfduizend basisschoolleerlingen op het stadspark Kijk in de Pot verwacht. Alle basisscholen in de gemeente Bergen op Zoom doen dit schooljaar mee aan het Cumenu, een nieuw project waarin zestien culturele instellingen samenwerken. Zij doen basisscholen een aanbod op het gebied van kunst en cultuur. Die zijn allen uitgenodigd voor de spectaculaire opening op de 26e, maar zullen niet allemaal komen, verwacht de organisatie. Voorlopig is de komst van vijftienhonderd leerlingen al toegezegd. Tijdens de opening zijn op de drie terrassen van het stadspark de letters van het woord Cumenu getekend. De kinderen gaan met ballonnen op deze letters staan. Parachutisten springen vanuit een vliegtuig en lossen met burgemeester P. van der Velden het startschot. Op dat moment gaan de ballonnen de lucht in. Van de opening worden luchtfoto's gemaakt. De gemeente overlegt met de politie over een veilige aankomst en vertrek van de kinderen. Als de politie het nodig vindt, wordt de Zuid-Westsingel een paar uur afgesloten voor het verkeer.(BN / DE STEM 15-08-2002)


Cumenu gaat knallend van start

Ruim drieduizend basisschoolleerlingen vormden gisteren op Kijk in de Pot de letters Cumenu. Daarmee en met een kanonschot gelost door burgemeester P. van der Velden is het kunst- en cultuurproject voor alle basisscholen in de gemeente officieel van start gegaan. Met muziek en een dansje begonnen de kinderen om twee uur aan de openingsbijeenkomst. Van der Velden gaf de jeugd uitleg over het Cumenu. Het gaat om muziek, dans, toneelspelen, dingen waardoor je jezelf beter gaat voelen. Iedereen weet straks hoe je de beste kunst- en cultuurgerechten klaar moet maken. Vier parachutisten landden na de toespraak in het stadspark.

De kinderen kregen ondertussen allemaal een ballon, die zij na het kanonschot de lucht in mochten laten. De ballonen, in de kleuren van het Cumenu, rood en blauw, zweefden richting het water van de Binnenschelde.

(BN / DE STEM 27-08-2002)


Cumenu loopt als een trein

Kunstenaar in de klas is een onderdeel van het Cumenu, waarbij alle basisscholen in de gemeente diverse kunst- en cultuurdisciplines als bijvoorbeeld muziek, dans, toneel en beeldende kunst over de vloer krijgen. De basisscholen zijn enthousiast over het Cumenu. "Vakken als muziek, tekenen en handvaardigheid zijn toch vaak een beetje ondergeschoven. Terwijl het kinderen zoveel handvaten biedt, ze kunnen er zo veel emoties in kwijt. Het geeft ons als leraar toch de verplichting om creatief bezig te zijn."

Het Cumenu, een project van de gemeente, basisscholen en culturele instellingen, loopt inmiddels op alle scholen in de gemeente. Coördinator C. Meijer krijgt er uitsluitend positieve reacties op. "Scholen vinden het prachtig. Maar vooral ook de instellingen zijn heel enthousiast. Er ontstaan ook onderling steeds meer banden." In mei, als de culturele sector open dag houdt, worden de beeldende werkjes van de kinderen waarschijnlijk tentoongesteld. (BN / DE STEM 26-11-2002)