zaterdag 12 september 2009

2003 Cumenu

In kader van project Cumenu - Post Kunst voor groep 4A van Basisschool Lodijke

(door Arjan Nefs / Bergen op Zoomse Bode / 8-11-2003)


Mail Art, ofwel in gewoon Nederlands: Post Kunst. Dat is de naam van het project waarmee de leerlingen van groep 4A van basisschool Lodijke de afgelopen weken mee aan de slag zijn geweest. De leerlingen werden daarbij begeleidt door kunstenaars van Arsis, kunst en sociëteit. Wat begon met een bezoek aan de Artotheek eindigde met een les in het betekenen van een enveloppe onder leiding van schilder / schrijver Ron Scherpenisse. Tijdens die les bleek dat het met de creatieve talenten in groep 4A wel goed zat.

Post Kunst vormt een onderdeel van het veel grotere project Cumenu dat in september 2002 van start ging. Doel is om zoveel mogelijk leerlingen van de basisscholen uit de gemeente Bergen op Zoom kennis te laten maken met een flink brok cultuur. Met dit project presenteren zestien instellingen één cultureel aanbod aan de basisscholen, waarop de scholen dan naar wens kunnen inschrijven. Deelnemende instanties zijn onder anderen de Centrale Bibliotheek, Cinema Paradiso, Regionaal Historisch Centrum, Arsis, Het Markiezenhof en de Taaldrukwerkplaats. Het aanbod omvat verschillende culturele gebieden zoals kunsthistorie, dans, literatuur, muziek en theater. De onderwijsinstellingen kunnen zelf bepalen wat ze uit het aanbod nemen, op die manier stellen ze hun eigen culturele menu samen.

Vertellen


Vandaag is het de beurt aan de leerlingen van groepsleerkracht Mark Vrins. Voor het project Post Kunst brachten de kinderen van Lodijke eerst een bezoek aan de Artotheek. "Daar hebben Lonneke, Femke en Timothy een kunstwerk uitgezocht, een schilderij", licht kunstenaar Ron Scherpenisse toe. Samen met Yvette Bakker, Jeroen van der Ham en Jan Wessendorp- ook van Arsis - bezoekt hij zestien basisscholen in de gemeente Bergen op Zoom in het kader van Post Kunst. "We leggen de kinderen uit dat je op verschillende manieren iets kunt vertellen aan elkaar; opbellen, iemand bezoeken of een ansichtkaartje sturen." Tijdens de les blijkt dat de leerlingen van groep 4A nog veel meer manieren weten om een berichtje te sturen.

De moderne communicatiemiddelen zoals e-mail, sms en msn worden in rap tempo aangedragen. Dan mogen de leerlingen aan de slag. De opdracht is om een enveloppe te tekenen of te bestempelen en er op die manier een kunstwerk van te maken. Zelf heeft Ron Scherpenisse een aantal voorbeelden meegenomen van fraai betekende enveloppen die een boodschap uitdragen. "Ik heb een enveloppe gekregen met een rood hartje en een pijl erdoor", bekent hij. "Die zal ik maar gauw wegstoppen." Hilariteit in de klas, liefdesbrieven zijn kennelijk niet onbekend in groep 4A.

Onbeantwoorde liefde


Dat komt ook tot uiting als de kinderen aan de slag gaan en hun enveloppen gaan opsieren. Laura tekent een mooie enveloppe met hartjes voor haar klasgenootje Max. "Ik ben verliefd op hem, heel de klas weet het." Maar haar liefde blijft onbeantwoord, Max is aan zijn vrijheid gehecht en ziet Laura niet staan. Jaimy maakt een tekening van McDonalds, kennelijk een vaste bezoeker. Timothy maakt een tekening van een tennisveld, terwijl Michel zijn grote hobby snowboarden aan het papier toevertrouwt. De jongens hebben sowieso iets met sport, Jasper tekent een goal met een keeper er in. Anne is druk bezig om het hondje van haar vriendin te vereeuwigen en Femke maakt een tekening van haar vriendin en zichzelf, samen zijn ze lekker in de speeltuin aan het spelen. Anouk vindt inspiratie bij haar konijn Bunny, terwijl Cherique een tekening maakt voor haar hartsvriendin. Creativiteit genoeg in groep 4A, misschien talentjes voor de toekomst. "Als je goed kunt tekenen kun je naar een speciale school voor kunstenaars, dan word je nog beter", legt Ron Scherpenisse uit. Voorlopig hebben de leerlingen van groep 4A een stel mooie enveloppen om te versturen of weg te geven.