zaterdag 12 september 2009

2002 Kunst op de Kermis

Kunst op de kermis - kermis in de kunst -

Maliebaanfestival Utrecht - juli / augustus 2002

Kermis is van oorsprong een markt waar iedereen zijn goederen uitstalde en diensten aanbood. Op die kermis was ook plaats voor uitgelaten plezier, sensatie, erotiek, dansen, gokken en lekker snoepen. Kermis doorbrak de vaak grauwe sleur van het dagelijks leven in de stad. De kermisbarakken spetterde van klatergoud luxe en kleurige overdaad. Maar kermis heeft ook een serieuze kant. Het woord kermis is afgeleid van kerkmis, de mis ter ere van de patroonheilige van de kerk die met veel pracht en praal gevierd werd. Deze jaarlijks terugkerende feestdag trok veel bezoekers naar de stad een uitgelezen kans voor handelaren en kermisreizigers. Kermiskunst is tijdelijke kunst. Wie aan populariteit inboet kan het op de kermis vergeten. Na de tweede wereldoorlog verscheen Winston Churchill op de fronten en ook John Wayne sierde menige schiettent. Met de tijd vervagen hun sterkwaliteiten en verdwijnen ze onder een nieuwe laag verse helden en heldinnen.

Het vijftiende Maliebaanfestival 2002 is geheel gewijd aan kunst en kermis. Net als aan het begin van deze festivaltraditie staat de zomermanifestatie dit jaar op drie fronten in het teken van de kermiskunst. Het Maliebaanfestival is deze zomer een plek waar kunst en kermis elkaar ontmoeten, tegen het lijf lopen, elkaar verrijken en inspireren. Ook kunstenaars zijn gegrepen door de kermis. Bruegel tekende en schilderde in zijn atelier kermistaferelen met dansende en drinkende boeren. Maar ook kermisreizigers werden geschilderd zoals de vrouw in de schiettent door Pyke Koch in de jaren dertig. In Duitsland bouwden kunstenaars zelfs een eigen kermis 'Luna luna' met attracties naar eigen ontwerp. De kermis is een plek waar de absurditeit, spanning en het plezier wordt getoond maar ook de vluchtigheid en onbeduidendheid van zoveel vermaak. De kermis is een mengeling van plezier en triestheid. Een decor van kleurige fronten met spuitbuskunst, romantische lichtjes en snelle muziek voor uitbundig en ongeremd plezier maar ook een plek voor melancholie en verdriet over misgelopen liefdes.

Op het festivalterrein kan de bezoeker genieten van een tentoonstelling over de geschiedenis van het decoreren van kermisattracties van krulbarok tot spuitbuskunst en de verbeelding van kermis door kunstenaars uit het verleden.

In het gebouw van het Utrechtse Genootschap Kunstliefde wordt de kunst van de leden met het thema kermis tentoongesteld, die speciaal voor dit jubileum gemaakt is.

Het Maliebaanfestival wordt georganiseerd door de kermisexploitanten T. Wouts en J. Keizer (onder auspiciën van de stichting Stadsontspanning), het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en het Genootschap Kunstliefde.

(Genootschap kunstliefde 2002)


Maliebaanfestival: prachtig volksfeest - 2002

Vrijdagavond een kunstwerk aanschaffen op de veiling, even verderop een tocht door de Crazy Safari maken en op zondag tussen de botsauto's een mis bijwonen. Het lijkt een onwaarschijnlijke combinatie, maar het is allemaal mogelijk op de vijftiende editie van het Maliebaanfestival dat dit jaar het thema Kunst en Kermis heeft. Zes dagen lang kermis, muziek, dans, circus, acrobatiek, beeldende kunst en nog heel veel meer. Zoals deze kermis zou eigenlijk iedere kermis moeten zijn. Een prachtig volksfeest waar iedereen zich veilig voelt en dat, aangezien alle attracties maar vijftig eurocent kosten, voor iedereen toegankelijk is. Aan het woord is Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, één van de organisatoren van het Maliebaanfestival.

"De evenementen rondom de kermis maken het geheel tot een uniek festival waarvan veel mensen kunnen genieten en waar Utrecht trots op kan zijn." Het festival wordt op 12 juli om 14.00 uur geopend door de Utrechtse grootheid "Ome Cor". Al eeuwenlang hebben kunstenaars en de kermis elkaar over en weer beïnvloed. Bekende meesters als Pieter Breughel de Jongere en Pyke Koch schilderden kermistaferelen. Aan de andere kant zijn de kermisattracties zelf vaak ware kunstwerken.

(Utrechts Stadsblad juli 2002)


Bergse kunst in Utrecht - 2002

Tot en met 11 augustus is in Utrecht werk te zien van Bergse kunstenaars. Het gaat om werk met het thema kermis van Jan Nederveen, Jeronimo, Ron Scherpenisse, Aagje Pel, Auke van der Heide, Henk Watzeels en Sjoerd van den Boom. Het werk maakt onderdeel uit van een grote tentoonstelling over de kermis die is ingericht in het pand van het genootschap kunstliefde aan de Nobelstraat 12a in de Domstad. De Bergse kunst is in Utrecht beland via tussenkomst van de plaatselijke kermisexploitanten Tonnie Wouts en Joop Keijzer. Het Markiezenhof leende voor deze gelegenheid werk uit van de kunstenaar Gerrit Sol.

(BN/DE STEM 26-07-2002)


Kermiskunst uit Bergen op Zoom in Utrecht - 2002

Kermis en kunst kunnen prima samen gaan, zo vonden de uit Bergen op Zoom afkomstige kermisexploitanten Tonnie Wouts en Joop Keijzer. Daarom waren ze betrokken bij de organisatie van een speciale tentoonstelling over dit thema, die te zien is in het pand van het genootschap Kunstliefde aan de Nobelstraat 12a in Utrecht. Er is werk aanwezig van een veertigtal kunstenaars,

die aangesloten zijn bij dit genootschap, dat meer dan 200 leden telt. Tot en met 11 augustus exposeert daar ook een aantal kunstenaars uit Bergen op Zoom. Het gaat om werk van Jan Nederveen, Jeronimo, Ron Scherpenisse, Aagje Pel, Auke van der Heide, Henk Watzeels en Sjoerd van den Boom. In de expositie wordt aandacht besteed aan de rol die kermis in de werken van zeer diverse schilders speelt. In de loop van de tijd hebben vele bekende meesters als Pieter Brueghel, David Teniers en Pyke Koch dit onderwerp uitgebeeld. Van de laatstgenoemde en ook van Gerrit Sol, zijn werken aanwezig, die zijn uitgeleend door het Markiezenhof in Bergen op Zoom. De diverse werken tonen een sfeer van vrolijkheid, maar soms ook nostalgie. Het thema leent zich bij uitstek voor het uitbeelden van allerlei zeer verschillende menselijke emoties. Ook komt de invloed aan bod die vele kunststromingen, van Bauhaus tot Rococo en van Popart tot Jugendstil, in de loop van de tijd op de decoraties van kermisattracties hebben gehad. Bij kermis denken veel mensen onwillekeurig aan kleurenpracht en overdaad en niet aan kunst. Toch zijn de vele attracties soms erg kunstzinnig. Al de stijlen samen zijn tot een karakteristieke mengstijl gegroeid, die kermisbarok wordt genoemd. De tentoonstelling, die georganiseerd wordt door het genootschap Kunstliefde en het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, vindt plaats in het gebouw van Kunstliefde aan de Nobelstraat 12a in Utrecht.

(Bergen op Zoomse bode 28-07-2002)


De kermis als inspiratiebron - 2002

De kermis is altijd een dankbare inspiratiebron geweest voor kunstenaars. De tentoonstelling Kunst en Kermis in de Utrechtse galerie Kunstliefde toont nieuwe en oudere werken rond het thema kermis. Kunstenaars van het genootschap kunstliefde sluiten erop aan met hedendaagse schilderkunst, tekeningen, grafiek en ruimtelijk werk. Waar vorige jaren ook Utrechtse kunstenaars van buiten het genootschap de tentoonstelling opvrolijkten gaat het nu uitsluitend om de eigen kunstenaarsleden en een paar kunstenaars uit Bergen op Zoom. (Thea Figee - juli 2002)