zaterdag 12 september 2009

2001 Onleesbaar schrift

(On)leesbaar boek

HET SCHRIFT is de titel van een door mij, gedurende de periode van 1997 tot en met 2001 handgeschreven (on)leesbaar boek.

542 bladzijden gevuld met een toevallig opgeschreven schrift, ontstaan door de fantasie over figuren. Ieder figuur in het boek dat een letter, woord of zin schijnt, wordt gevormd door de fantasie van de lezer. Het boek is door dit schrift internationaal, niet gebonden aan taal of cultuur en geschikt voor alle leeftijden. Iedereen mag en kan in het boek zijn eigen verhaal zien.

Dit verhaal kan keer op keer van inhoud veranderen.

De gedachte een boek te schrijven dat door iedereen gelezen en geheel naar eigen fantasie ingevuld kan worden heeft mij doen besluiten het door mij in 1991 verzonnen handschrift verder uit te werken. Zelfs in het boek is die ontwikkeling zichtbaar, het handschrift is van een steeds veranderlijke aard.

HET SCHRIFT vormt de basis van EEN VERHAAL

HET SCHRIFT is handgeschreven tussen 1997 en 2001 en is daardoor uniek in een oplage van 1 exemplaar.

EEN VERHAAL geeft een impressie van HET SCHRIFT.

EEN VERHAAL is verschenen in het najaar van 2001 in een oplage van 100 genummerde exemplaren.

Exemplaar nummer 1 van het boekwerkje EEN VERHAAL is opgenomen in het depot van de Nederlandse publicaties van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Typografische kunst B0142688.

Ron Scherpenisse Bergen op Zoom 2001

Scherpenisse schrijft onleesbaar boekje

Reeds in 1991 zette Ron Scherpenisse de eerste krabbels op papier. Tien jaar later is zijn eerste boek verschenen. Met 100 exemplaren is de oplage klein. Eén probleem: de inhoud is niet te lezen. Auteur Scherpenisse uit Bergen op Zoom heeft een onleesbaar boekwerkje geschreven! Zelf beweert hij het tegenovergestelde.

HET SCHRIFT. Dat is de titel van een door Ron Scherpenisse in de periode 1997 tot en met 2001 met de hand geschreven boek. Exact 542 bladzijden heeft hij gevuld met een toevallig opgeschreven schrift, ontstaan door de fantasie over figuren. “Ieder figuur in het boek dat een letter, woord of zin schijnt te zijn, wordt gevormd door de fantasie van de lezer”, verklaart de schrijver. “Het boek is door dit schrift internationaal, niet gebonden aan taal of cultuur en geschikt voor alle leeftijden. Iedereen mag en kan in het boek zijn eigen verhaal zien.

Dit verhaal kan keer op keer van inhoud veranderen.”

Hoewel onze redactie het boekje EEN VERHAAL al drie keer van voor naar achter en van achter naar voor heeft doorgenomen, komen wij geen steek verder. Wie komt er nu op het idee om een onleesbaar boek te schrijven? Oké, apart is het wel. En naar ons weten niet eerder vertoond in den lande. In die zin kun je dus over een primeur spreken. Maar hoe kom je überhaupt op het idee om zoiets uit te brengen? Ron Scherpenisse: de gedachte een boek te schrijven dat door iedereen gelezen en geheel naar eigen fantasie ingevuld kan worden, heeft mij doen besluiten het door mij in 1991 verzonnen handschrift verder uit te werken.
Zelfs in het boek is die ontwikkeling zichtbaar, het handschrift is van een steeds veranderlijke aard.

Hoe het ook zij, HET SCHRIFT vormt wel de basis voor het boekwerkje EEN VERHAAL. De oplage van HET SCHRIFT telt 1 exemplaar. EEN VERHAAL geeft een impressie van HET SCHRIFT en is in het najaar van 2001 verschenen in een oplage van

100 genummerde exemplaren.

Ron Scherpenisse geniet enige bekendheid als schilder, terwijl hij ook kleine ruimtelijke objecten vervaardigd heeft. Hij laat zijn werken graag zien aan het grote publiek. “Ik vind het belangrijk dat mensen gaan kijken naar mijn werk, of hun oordeel positief of negatief is, vind ik minder van belang”.

Scherpenisse is zeker geen na-aper en daardoor erg origineel en vaak heel verrassend. Daarmee doelen we niet alleen op zijn schrijfkunsten, maar eigenlijk meer op zijn schilderskunnen…. De formaten die hij kiest zijn bijvoorbeeld niet standaard. Vaak schakelt hij twee of drie doeken letterlijk aan elkaar. “Soms blijkt terwijl ik bezig ben dat het formaat niet de juiste keuze is geweest. Dan pakt het werk groter of kleiner uit dan de bedoeling was. Als het kleiner uitvalt blijf ik met een onbedoelde leegte zitten, als het groter uitvalt maak ik er een doek aan vast”. De werken die hij exposeert zijn niet gecorrigeerd, niet fraai ingelijst; ze zijn gewoon zoals ze zijn. “Ik ben geen perfectionist. Ik werk slordig. Als er een haar van een kwast of een haar van mezelf in de verf terechtkomt, dan laat ik die zitten”.

(Leo Elenbaas, Bergen op Zoomse bode 14-10-2001)

Uniek boekje Ron Scherpenisse

De bergse kunstenaar Ron Scherpenisse heeft een prachtig boekje uitgegeven. EEN VERHAAL is liefdevol vervaardigd, met de hand genaaid en het zorgvuldig ingekafte omslag is van een stempeltje voorzien. EEN VERHAAL is onleesbaar, in de beste betekenis van het woord. Scherpenisse bedacht namelijk een geheel eigen taal,

met volledig gefingeerde lettertekens. Alle tekens zijn ontstaan door toeval, door de fantasie over figuren, licht de kunstenaar toe. Het toevallig ontstaan van herkenbare tekens is onvermijdelijk, maar niet met opzet gebeurd. Iedereen mag en kan in dit boekje zijn eigen verhaal zien. Het is internationaal en niet gebonden aan taal of cultuur. Op grotere schaal is de Vlaamse kunstenaar Guy Rombouts met iets dergelijks bezig: hij creëert een nieuwe taal middels objecten. Ron Scherpenisse probeert het met een nep-schrift, dat bij eerste oogopslag overigens bedrieglijk echt lijkt. EEN VERHAAL is door de auteur in eigen beheer uitgegeven in een oplage van honderd genummerde exemplaren.

Een prachtig bibliofiel hebbedingetje! (Bert Bevers, Uitkrant 10-11-2001)
Fantaseren bij boek van Scherpenisse

Tien jaar geleden begon Ron Scherpenisse met krabbels in een leeg boek. Inmiddels is het een uniek 542 pagina’s tellend exemplaar met de naam HET SCHRIFT. De kunstenaar uit Bergen op Zoom heeft daaruit zelf een ‘hoofdstuk’ gedrukt in een oplage van honderd stuks, genaamd EEN VERHAAL.

De inhoud van HET SCHRIFT en EEN VERHAAL kiest de lezer zelf. Dat klinkt vreemd. Maar, legt Scherpenisse uit, iedereen kan het lezen, of misschien niet lezen maar bekijken. Je kan ermee doen wat je wilt. Het is een onleesbaar handschrift, omdat het schrift als taal niet bestaat. Mensen over de hele wereld kunnen zelf alles bedenken als inhoud. De tekst is een toevallig opgeschreven schrift van symbolen, ontstaan door de fantasie over figuren. Scherpenisse woont sinds 1982 in Bergen op Zoom en begon op zijn zestiende met tekenen, waarna hij begon te schilderen. Scherpenisse heeft een opleiding gehad op het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Hij exposeerde voor het eerst in 1988 in Bergen op Zoom en tot 1991 volgden er meer tentoonstellingen, zowel alleen als met andere kunstenaars.

Maar waarom met een grafische opleiding op zak een boek schrijven dat niet te lezen is?

Het is meer bedoeld als houvast bij het fantaseren, legt Scherpenisse uit. Alle mensen fantaseren en dragen hun eigen verhaal met zich mee. Je moet dit boekje met de onbegrijpelijke regeltjes tekst zien als een schilderij in boekvorm. Je kunt het ook vergelijken met staren in de verte…met enig houvast of kader. Hoe je het maar wil noemen. Je fantasie is wat je er zelf van maakt. Iemand kan het boekje vol misdaden zien staan. Of het is een romantische passage, of een pornoscène. Misschien is het voor sommigen wel het Rode Boekje. De kunstenaar hoopt nog een uitgever te vinden voor EEN VERHAAL. Ik heb het net opgestuurd, maar nog niets gehoord. Het is geen doel van mij, maar ik zou het wel leuk vinden natuurlijk. Het probleem voor een uitgever is dat EEN VERHAAL niet voor een lezer gemaakt is, maar voor een dromer. Scherpenisse realiseert zich dat niet alle mensen een even sterk inlevingsvermogen hebben voor iets experimenteels als een onleesbaar boek. Die hebben het geduld niet en zetten het luikje naar de fantasie niet open. Laat die mensen maar lekker naar slappe spelletjes op de televisie kijken. Wat de boer niet kent…

(Sander Aarts, BN / DE STEM 15-10-2001)